Velkommen til Skoven

Det er en prioritet i Skoven, at alle børn føler sig set, og mødes varmt og trygt.

I er meget velkomne til at komme på besøg. Ring til os for nærmere aftale, så sætter vi tid af til jer.
20 57 66 27 Dagtilbudsleder Dorte Laursen
42 20 41 23 Daglig pædagogiskleder i Gran Louise Sennov

Skoven er en mangfoldig vuggestue og børnehave. Vores lokaler og legeplads, inviterer til mange forskellige legemuligheder og aktiviteter. Vi er beliggende i et roligt boligområde med skoven i vores baghave.

Skovens to legepladser skal opleves, de er store og er indretningsmæssigt målrettet vuggestue og børnehave. I børnehaven tænder vi bål, prøver kræfter med hammer og sav, cykler på skråninger, klatrer, bager sandkager, spiller bold og leger sanglege. I vuggestuen bager vi sandkager, leger sanglege, gynger, rucher, øver os i at cykle, og er nysgerrige på at udforske og udfordre motorikken.

Skoven består af Afdeling Bøg som danner rammen for vores vuggestuebørn og afdeling Gran som danner rammen for vores børnehavebørn. Vuggestue og Børnehave er beliggende på to forskellige matrikler, med et tæt samarbejde i hverdagen, det binder os sammen.

Med leg som omdrejningspunkt, har vi i Skoven et særligt fokus på dannelse af relationer mellem børnene.

Vi er glade for udeliv, og går tur så ofte det er muligt.

I skoven er vi optaget af at skabe en hverdag, hvor børnene kan få lov til at være, og deltage på deres præmisser. Vi møder børnene på det udviklingsstadie de er på, og tilrettelægger leg og læring, ud fra barnets og gruppens nærmeste udviklingszone.

Vi gør en dyd ud af at være nysgerrige, på børnene, os selv og på vores praksis. Alt hvad vi gør, er åbent for undrende og nysgerrige spørgsmål og vi tror på at forskellighed er en styrke og en drivkraft for udvikling – for børn såvel som voksne – og at vi står stærkest, når alle har en plads i fællesskabet.

Vuggestuen har adresse, Bøgeskoven 203
Børnehaven har adresse, Granskoven 169

Tekst er på vej ...

Vi skal videns- og perspektivdele på bestyrelsesmøderne og på den måde, i sidste ende, forfine den pædagogiske hverdag for børnene i Skoven.

Her ud over vises nedenfor, fra Skovens forretningsorden, hvad bestyrelsesarbejdet mere overordnet går ud på.

Læs eventuelt også Her kan du læse vores forretningsorden for Bestyrelsen i Daginstitution Skoven december 2019

 

Bestyrelsens arbejde

  Fastlæggelse af:

  • Principperne for daginstitutionens arbejde
  • Principperne for anvendelse af en budgetramme
  • Indstillingsret i forbindelse med ansættelse af personale

 

Eksempler på områder, der kan lægges principper for:

  • De pædagogiske aktiviteter i institutionen
  • De pædagogiske metoder, der anvendes i institutionen
  • Samarbejdet mellem institution og forældre
  • Dialogen mellem forældrebestyrelsen og de øvrige forældre
  • Samarbejde med andre
  • Normer for forplejning, inventar og rengøring
  • Forældrenes egen medvirken i institutionens dagligdag
  • Personalets sammensætning 

 

Et princip skal: 

  • Lægge en målsætning for en central del af institutionens virksomhed
  • Være så præcist formuleret, at institutionen kan lægge en konkret praksis
  • Være så rummelig, at det kan holde i en længere periode
  • Være sammenhængende med andre principper
  • Respektere historie og traditioner

 

Valg til forældrebestyrelsen 

Valg til bestyrelsen foregår på forældremødet, der afholdes om foråret. Konstituering i bestyrelsen sker på det første møde efter valget, og vi følger gældende regler for bestyrelser, jf. Glostrup Kommunes styrelsesvedtægt. 

 

Så ofte er der møder 

Bestyrelsen afholder 4-6 møder årligt. Udover de faste bestyrelsesmedlemmer deltager suppleanterne i alle møder, dog uden at have stemmeret. Medarbejderrepræsentant deltager såfremt det er muligt.  

Tekst er på vej ...

I Skoven efterlever vi Glostrup Kommunes mad- og måltidspolitik, samt følger fødevarestyrelsens anbefalinger.

Institutionens to køkkenmedarbejdere planlægger, indkøber og tilbereder måltiderne i hver afdeling. Skovens madplan er tilgængelig for forældre på Aula, så du kan se hvad dit barn får at spise. Forældre er altid meget velkomne til at tale med køkkenmedarbejderne om institutionens kost og ernæringspolitik. 

I Skoven læner vi os op af sundhedsstyrelsens seneste anbefalinger. Vi mener at børn, der fra små har fået gode kostvaner, har større muligheder for at fortsætte med at spise sundt og varieret resten af livet. Vi oplever at børn der spiser et godt og solidt frokostmåltid, selv kan mærke at de har en veltilpas mæthedsfølelse i kroppen. De lærer også at det, at spise varierede mellemmåltider giver ny energi. Børnene viser glæde over at få serveret både varme og kolde måltider, og børnene får et stort kendskab til forskellige råvarer og smager på meget varieret kost. Værdien i at dele et fælles måltid er blandt andet, at børnene lærer at smage på maden, før de beslutter, om de har lyst til mere.

 

Skovens lokale mad og måltidspolitik

Institutionens børn får tilbudt en sund økologisk kost. Kosten er ernæringsmæssigt korrekt sammensat i forhold til sundhedsstyrelsens anbefalinger, samtidig med at den er afvekslende. Kosten tilberedes med sæsonens frugt og grønt, brug af anderledes brød og gryn, samt mindre mængder kødudskæringer. Forældre kan fravælge enkelte fødevarer for deres børn.

Børnene får fuld kost. Om formiddagen tilbyder vi børnene et let måltid, hvor de får brød, grønt eller lignende.
De yngste vuggestuebørn følger egen rytme efter individuelle hensyn. Børnene spiser frokost kl. 11.00. 
I løbet af eftermiddagen tilbyder vi børnene et robust måltid, som udover brød, kan bestå af grød, kartofler brødsnegle eller andet, der kan mætte frem til aftensmaden. Det holder blodsukkeret stabilt og det undgås at børnene bliver urolige, sultne eller kede af det om eftermiddagen.

 

Morgenmad tilbydes

Børn der kommer i tidsrummet Kl. 6.30-7.30 får tilbudt morgenmad.

  

Det pædagogiske måltid

Børn og pædagoger sidder ved fællesborde, hvor maden bydes rundt fra skåle og fade, anrettet indbydende i køkkenet. Børnene deltager i borddækning med service og bestik. Børnene øser selv op fra fade og skåle, hælder selv vand og mælk op fra kanderne, børnene byder fade m.m. videre til næste barn. Børn og pædagoger taler om, hvor maden kommer fra, hvilke ingredienser der er brugt ved tilberedningen, samt hvordan maden dufter.

Når vi spiser bliver der skabt et rum for pædagogisk udvikling, hvor måltidet danner ramme for en socialisering. Børnene udvikler forskellige kompetencer under et måltid.

Her kan du se et eksempel på hvordan et måltid kan indeholde læring for børnene, i forhold til temaer fra de pædagogiske læreplaner.

Alsidig personlig udvikling, hvor fokus er på at børnene respekteres af sig selv og andre, lærer egne grænser at kende og lærer at sige til og fra. Børnene udvikler fantasi og kreativitet.
Sociale kompetencer, hvor fokus er på at børnene opbygger venskaber. Børnene udvikler empati og lærer at sætte ord på deres følelser og kropssprog. Børnene lærer at samarbejde, tage initiativ og være konfliktløsende.
Sproglige kompetencer, hvor fokus er på at børnene lærer at have en dialog, kunne lytte og få et øget ordforråd. Børnene lærer at sætte ord på deres følelser og handlinger.
Krop og bevægelse, hvor fokus er på at børnene får øvet deres finmotorik. Børnene får stimuleret synssansen, smagssansen og duftsansen.
Natur og naturfænomener, hvor fokus er på at børnene får øget deres kendskab til økologi og miljø.
Kulturelle udtryksformer og værdier, hvor fokus er på at børnene lærer bordskik, normer og samvær. Børnene lærer hvilken mad der kommer fra andre kulturer. 
Børn med særlige behov, lærer at indgå i samspil med andre, skabe ens regler, bliver en del af den samlede gruppe, bliver læst og forstået, føler sig set og hørt, støttes til selv at klare opgaverne.

 

Elite smiley og økologisk spisemærke i guld

Skoven har fødevarestyrelsens Elite smiley i begge afdelinger.

Skoven har økologisk spisemærke i guld i begge afdelinger.

Skoven har en økologiprocent på 94 %.

 

Hvad er Det Økologiske Spisemærke

Det Økologiske Spisemærke i guld betyder, at spisesteder med Det Økologiske Spisemærke i guld skal indkøbe mellem 90 og 100 procent økologiske føde- og drikkevarer. Det kræver dokumentation af de økologiske råvareindkøb samt udarbejdelse af en råvarepolitik. I den indgår der også en nødplan, som beskriver, hvad man gør, hvis de føde- og drikkevarer, der bruges i køkkenet, indimellem ikke kan skaffes økologisk.

Det Økologiske Spisemærke i bronze, sølv og guld er et statskontrolleret bevis på, at et spisested satser på økologi. Det Økologiske Spisemærke viser, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer på spisestedet, der er økologiske. Spisestederne opgør økologiandelen i enten kroner eller kilo. Det Økologiske Spisemærke kontrolleres af Fødevarestyrelsen, som også administrerer reglerne på området. Fødevarestyrelsen og Økologisk Landsforening samarbejder om at informere om Det Økologiske Spisemærke.

Kommunalbestyrelsen er jf. Dagtilbudsloven §5 forpligtet til at føre tilsyn i kommunens dagtilbud. I Glostrup kommune føres der et planlagt pædagogisk tilsyn i dagtilbuddene hvert andet år.

Tilsynene består af observationer i det enkelte dagtilbud, hvor der er fokus på relationen mellem børn og voksne og på børnenes læringsmiljø. Der samles efterfølgende op på observationerne med personalet på de enkelte børnegrupper samt ved en tilsynsdialog, hvor der ud over ledelsen deltager medarbejderrepræsentanter samt evt. forældrerepræsentant fra bestyrelsen. Forud for tilsynsdialogen har ledelsen besvaret en række spørgsmål omkring både drift og pædagogik, som også indgår i drøftelserne ved tilsynsdialogen.

Kvalitetsrapport Skoven marts 2023.PDF

Ud over det lovpligtige tilsyn føres der kontinuerligt tilsyn med dagtilbuddene, det er fx via forældrehenvendelser, hvor konsulent eller funktionsleder fra Center for Børn, Unge og Familier (CBUF) følger op og går i dialog med ledelsen i dagtilbuddet, via dagtilbuddets deltagelse i projekter, via dagtilbuddets samarbejde med logopæder, psykologer, pædagogiske vejledere mv. Opstår der opmærksomhedspunkter, der kræver en større opmærksomhed fra CBUF, iværksættes et uanmeldt tilsyn.

Konstitueret leder leder Dorte Laursen afd. Bøg

Dorte.Laursen@glostrup.dk tlf 2057 6627

 

Pædagogisk leder Louise Hvidbjørn Sennov afd. Gran

Louise.Sennov@glostrup.dk tlf. 4220 4123

 

 

Afdeling Bøg

Telefonnr.: 4343 5620

Email.: daginst.skoven@glostrup.dk

Adresse: Bøgeskoven 203, 2600 Glostrup

Afdeling Gran

Telefonnr.: 4396 5289

Email.: daginst.skoven@glostrup.dk

Adresse: Granskoven 169, 2600 Glostrup

Åbningstider

Mandag kl. 6.30-17.00

Tirsdag- fredag kl. 6.30- 16.30