Velkommen til Himmelblå

Himmelblå er en stor daginstitution med to afdelinger, der ligger med ca. 600 meters afstand. Nordlyset ligger i et dejligt grønt område bag ved hospitalet og Mælkevejen ligger tæt på ad Vestervangsskolen.
Begge institutioner er store og rummelige dagtilbud med lyse rum og god indretning. Begge dagtilbud indeholder to afdelinger – en vuggestue afdeling og en børnehave afdeling og er fordelt med hver 4 vuggestuegrupper og 3 børnehavegrupper, hvilket svarer til ca. 110 børn og 30 voksne. Nordlyset har derudover et NEST tilbud.

Himmelblå er børnenes sted, hvor personalet tager imod børn og forældre, så alle føler sig velkomne og føler sig som værdifulde medlemmer af fællesskabet med andre børn og voksne i institutionen. Vi har fokus på, at alle har venner og er aktivt deltagende i leg og aktiviteter med andre børn.

Udgangspunktet for al menneskelig trivsel og udvikling tager afsæt i gode udviklingsstøttende relationer. Derfor lægger vi vægt på, at der er god stemning og en kærlig omgangstone både blandt voksne og børn. Børnene lærer bedst, når de møder voksne, der arbejder ud fra et ressourcesyn og med børneperspektivet som kompas.

Både Nordlyset og Mælkevejen har gode fysiske rammer og der er mulighed for mange forskellige aktiviteter i husene, hvor der er god plads til både kreativ og fysisk udfoldelse. Begge institutioner har store legepladser, der er godt indrettet til leg og med mulighed for både at være mange sammen og lege i mindre grupper

Daginst. Himmelblå er en stor og rummelig daginstitution med mellem 90 – 110 børn og ca. 25 medarbejdere. Vi består af 2 afdelinger – en vuggestueafdeling og en børnehaveafdeling. I vuggestueafdelingen er der 4 grupper og i børnehaveafdelingen er der 3 grupper.

Vi ligger i et dejligt grønt område midt i Hospitals parken bag Rigshospitalet, som vi benytter ofte sammen med børnene.

Perlen er børnenes sted, hvor personalet tager imod børn og forældre, så alle føler sig velkomne og føler sig som værdifulde medlemmer af fællesskaber med andre børn og voksne i institutionen. Vi har fokus på, at alle børn har venner og er aktiv deltagende i leg og aktiviteter med andre børn.

Udgangspunktet for al menneskelig trivsel og udvikling tager afsæt i gode udviklingsstøttende relationer. Derfor lægger vi vægt på, at der er god stemning og en kærlig omgangstone både blandt voksne og børn. Børnene lærer bedst, når de møder voksne, der arbejder ud fra et ressourcesyn og med børneperspektivet som kompas.

Perlen har gode fysiske rammer og der er mulighed for mange forskellige aktiviteter i huset bl.a. har vi et kreaværksted, et rytmikrum og et stort lyst fællesrum. Vi har en stor og dejlig legeplads med masser af udfoldelsesmuligheder. Legepladsen er tilpasset så både store og små kan lege og blive udfordret.

Perlens pædagogiske værdigrundlag

Den nye udviklingspsykologi – bygger på Daniel Stern og Dian Sommers forskning. Denne viser, at barnet er født med kompetencer for at indgå i sociale relationer. Måden barnet mødes på i de nære relationer, specielt i småbarnealderen definerer barnets udviklingsmiljø og dermed hvordan kompetencerne videreudvikles. Vi bliver til den vi er ved at spejle os selv i andre. Dermed er det fundamentalt vigtigt, at ”spejlet viser positivt tilbage”. Kvaliteten af relationer barnet mødes med er derfor fundamental for barnets videre liv. Vi har i Perlen fokus på udviklingsstøttende relationer.

For at udvikle personalets relationskompetence og dermed børnenes trivsel – udvikling og læringsmiljø arbejder vi bl.a. med metoden Marte Meo.

Anerkendende – handler om at vi har fokus på det, der virker og som vi gerne vil have mere af. At vi handler ud fra en holdning om, at alle gør det bedste de kan i den givne situation. At vi tager udgangspunkt i ressourcer og potentialer. Ved at være i dialog med hinanden og ved som barn, at blive positivt guidet, kan det bedste udvikle sig til noget endnu bedre. I praksis betyder det, at vi arbejder med at sætte ord på det børnene gør godt og som vi gerne vil have mere af, undgår skæld ud og arbejder med at fortælle børnene hvad de skal gøre -  i stedet for hvad de ikke skal gøre.

Systemisk betyder, ingen mennesker kan ses som en isoleret ø. Vi alle er en del af forskellige systemer, som forandrer sig afhængig af, hvem der er sammen. Det betyder, at vi ser på barnet i sammenhæng med de relationer der er rundt omkring barnet – altså det er ikke barnet der evt. er et problem, men barnet kan være i problemer. Når der ændres i systemet, ved at de voksne omkring barnet gør noget anderledes end vi plejer, så får barnet mulighed for at udvikle sig – gøre noget andet end det plejer.

 

Forældrebestyrelsen består af op til 5 forældrerepræsentanter, samt evt. 1-2 suppleanter. Derudover er der 2 medarbejderrepræsentanter. Forældrerepræsentanterne vælges for et år ad gangen på et forældremøde i marts/april.

Der afholdes 6 bestyrelsesmøder jævnt fordelt over hele året. På bestyrelsesmøderne deltager institutionslederen samt den pædagogiske leder - dog uden stemmeret.

 

Bestyrelsens arbejde består bl.a. af:

  • At fastsætte de overordnede principper i samarbejde med ledelsen.
  • Evaluering og opfølgning af den pædagogiske læreplan.
  • Deltage ved ansættelse af fast personale
  • Godkendelse af budgettet
  • Høringssvar til kommunen
  • Deltagelse i Dialogforum.

Forældrebestyrelsen må IKKE behandle personsager. Har du ting fra dit barns dagligdag du kunne ønske dig anderledes er det en god ide at tale med stuens personale og/eller Perlens ledelse.

Ønskes mere oplysning om bestyrelsens arbejde, henvises til Glostrup Kommunes styrelsesvedtægter for forældrebestyrelsesarbejdet.

 

 

Økologi

Vores mad – og måltids politik tager udgangspunkt i Glostrup Kommunes overordnede mad- og måltids politik, som definerer at børnene skal have sund, varieret og nærende mad.

Vi prioriterer at børnene får en sund, økologisk og bæredygtig kost som muligt. derfor serverer vi økologisk kost til børnene hvor 90 – 100 % er gode økologiske råvarer, og vi er stolte over, at vi pga. af dette har guld certifikatet fra Fødevarestyrelsen.
Vi følger årstidens rytme og serverer som udgangspunkt mad som er i sæson.

 

Muligheder for fravalg af kost

  •  Vi serverer traditionelle danske retter og retter fra andre kulturer, samt vegetarisk kost.
  • Forældre kan fravælge kød generelt eller typer af kød for deres barn.
  • Ønsker forældre at fravælge yderligere fødevarer for deres barn, skal der forelægge en lægeerklæring.

 

Værdier i forbindelse med frokost måltidet

Børnene spiser i mindre grupper sammen med en voksen. Måltidet er en stund, hvor det vægtes at der er hyggeligt samvær og snak mellem børnene -  og børn og voksne. Børn er forskellige og har forskellige behov. Dette også i forbindelse med måltidet. Nogle børn har brug for at sidde roligt og fordybe sig i at spise, og andre vil gerne deltage i snak. Fælles for alle børnene er, at de skal føle sig inkluderet i fællesskabet ved måltidet, og opleve, at det er en rar situation, som giver lyst til deltagelse.
Ingen børn tvinges til at spise. Børnene opfordres til at smage på maden og vise madmodighed. Og smager det dem ikke, kan de lade maden ligge. Spiser barnet intet af det tilbudte måltid, får de en alternativ mulighed, som er rugbrød med smør.
Vi vægter at børnene får lov til, ud fra hvor de er udviklingsmæssigt, at eksperimentere med maden. Efterhånden som barnet bliver ældre, introducerer vi barnet til gode normer omkring måltidet. Disse tager udgangspunkt i fagprofessionelle overvejelser om, hvad børnene fremadrettet vil profitere af at kunne i forbindelse med måltidet. Vi guider børnene uden irettesættelse, men fortæller børnene hvad de konkret kan gøre i stedet, eller hvad de gør som vi gerne vil have mere af. Eks. ”Du bruger lige din gaffel, sådan!”
Børnene inviteres til at være med til at dække bord, hente tallerkener, øse op, tømme tallerkener for madrester  m.m. således at de oplever selv at kunne agere og mestre.

 

Sukker politik

Vi prioriterer kosten ud fra en minimums sukker politik. Denne defineres således:

  • Maden som tilberedes er uden sukker. Dog kan sukker i sjældne tilfælde anvendes som krydderi.

  • Ved festlige lejligheder i institutionen, hvor forældrene er med, kan der serveres en enkelt ting med sukker.

  • Ved fødselsdage kan der serveres en enkelt ting med sukker f.eks. en bolle, is, o.l. Dette gælder ved fødselsdage som afholdes i institutionen, og når børnehaven inviteres hjem til fødselsdag. Personalet skal kontakte forældrene inden barnets fødselsdag og aftale med forældrene, hvad børnene tager med. Hvis børnene mod aftale har flere ting med sukker med til fødselsdag, så kan de vælge en ting, som de kan dele ud. Resten kommer med barnet hjem igen.

  • Fødselsdage i vuggestuen anbefaler vi er uden sukker/minimum sukker.

  • Til eftermiddagsmåltidet henstiller vi til, at forældrene giver sund mad med.

  • Oplever personalet at barnet har flere sukkerholdige ting med til eftermiddagsmaden og at det påvirker barnets trivsel, skal personalet vejlede forældrene.

Januar 2024 blev Perlen og Spirehuset lagt sammen til en institution (Himmelblå)

 

Kvalitetsrapport Perlen april 2022.pdf

 

Her kan du læse Spirehusets tilsynsrapport fra september 2022

Daginstitution Himmelblå

Daglig leder Birgitte Halina Mølgaard Larsen

birgitte.larsen@glostrup.dk tlf. 2179 4768

 

Afdeling Nordlyset

Pædagogisk leder Mette Nielsen

mette.nielsen@glostrup.dk tlf. 2939 9105

 

Afdeling Mælkevejen

Pædagogisk leder Linda Hosseini Garmi

linda.garmi@glostrup.dk tlf. 2945 0603

Afdeling Nordlyset

Telefonnr.: 4346 8610
Adresse: Bakken 2, 2600 Glostrup

 

Afdeling Mælkevejen

Telefonnr.: 2945 0603
Adresse: Vestergårdsvej 16 A 2, 2600 Glostrup

Åbningstider

Afdeling Nordlyset

mandag: 7 - 16.45
tirsdag til torsdag: 6.30 - 16.45
fredag: 6.30 - 16.30

 

Afdeling Mælkevejen

mandag - torsdag kl. 6.30 - 16.45
fredag kl. 7 - 16.30