Velkommen til Rosenåen

Rosenåen skal først og fremmest være et rart sted at være, et sted hvor alle børn og forældre føler sig velkomne, trygge og trives. Alle børn i Rosenåen har ret til at være i udvikling, forandring og inkluderet i fællesskabet. Barndommen har værdighed i sig selv, og det vi arbejder med på kort sigt, påvirker barnet på lang sigt. Vi tænker, at børn altid gør det bedste de kan ud fra deres potentiale.

I praksis betyder det, at vi lægger stor vægt på gode relationer, da trivsel, udvikling, læring, samarbejde og dannelse sker i gennem relationer. Vi har fokus på det enkelte barn i fællesskabet og rammerne rundt om barnet. Vi tænker barnets måde at være på i verden som en del af en helhed. Vi forsøger at gribe børnene og hinanden i at gøre det, der virker, det som giver venskaber, udvikling og glæde i gennem positiv rammesætning af de voksne.

Hvem er vi

Rosenåen består af to afdelinger, Anemonen og Regnbuen med en daglig pædagogisk leder i hver afdeling, og en overordnet institutionsleder.

Anemonen har plads til 50 børn.

Regnbuen har plads til 160 børn, desuden har vi et specialtilbud tilknyttet, som er en del af dagtilbuddets almene hverdag.

Vi ligger fysisk adskilt, men har et tæt samarbejde afdelingerne imellem. Det er vigtigt, at begge afdelinger føler, at de er en del af Rosenåen, så derfor har vi refleksionsmøder samt laver forskellige børneaktiviteter på tværs. 

Samspillet med børnene

Daginstitutionen Rosenåen skal først og fremmest være et rart sted for børnene at være. Et sted hvor børnene føler sig trygge og trives. Alle børn i Rosenåen har ret til at være i udvikling, forandring og inkluderet i fællesskabet.

De voksne er i børnehøjde, de har øjenkontakt. De voksne lytter til og anerkender børnenes perspektiv, og efterkommer så vidt muligt børnenes ønsker. Børnene møder nærværende voksne, der er lyttende i samspillet med børnene. Alt dette tilsammen er medvirkende til den gode stemning i Rosenåen. 

Den gode stemning er noget af det, som er særligt for Rosenåen, både voksne og børn imellem, men også børn og børn og personalet imellem. De voksne bruger deres mimik og toneleje til at skabe den gode stemning, og børnene bliver mødt af smil og glade voksne, som synes, at alle børn har værdi.

For at understøtte børnenes deltagelsesmuligheder og styrkede børnenes selvværd og tro på sig selv arbejder vi i Rosenåen med at sætte ord på børnenes ønsker/intentioner og følelser - alt sammen med inspiration fra Marte Meo og ICDP.

Anemonen

Anemonen er en afdeling med tre børnegrupper i alderen 0-6 år på samme stue. I Anemonen ser vi mange fordele ved at være opdelt på denne måde, hvor fx de små lærer af de store, mens de store lærer at tage hensyn til de små. Det giver mulighed for børnene både at lege opad og nedad, og har man ingen søskende hjemme, giver det læring omkring det at skulle dele med nogen, der enten er større eller mindre end sig selv. Derudover oplever vi også at børnegruppen er rolig og børnene trives godt i det mindre tilbud, som det giver, når der ikke er så mange børn i hver årgang på samme stue. Vi har et stærkt fokus på at skabe gode relationer og trygge fællesskaber.

Anemone har en daglig pædagogisk leder tilknyttet samt en dagtilbudsleder.

Regnbuen

Regnbuen er en afdeling med 10 stuer i alderen 0-6 år. Stuerne er fordelt på følgende måde; fire vuggestue grupper, fem børnehave grupper samt et specialtilbud. Regnbuen er et sted hvor der er plads til bevægelse og leg, samt fordybelse i forskellige legezoner på stuerne. I Regnbuen ønsker vi at skabe gode relationer og trygge fællesskaber, samt at børnene bliver livsduelige individer. Regnbuen har to daglige pædagogiske leder tilknyttet, der henholdsvis varetager børnehaven og vuggestuen samt en dagtilbudsleder.

 

Daginstitutionen Rosenåen skal først og fremmest være et rart sted for børnene at være. Et sted hvor børnene føler sig trygge og trives. Alle børn i Rosenåen har ret til at være i udvikling, forandring og inkluderet i fællesskabet. Rosenåen består af to afdelinger, Anemonen og Regnbuen, med en daglig pædagogisk leder i hver afdeling og en overordnet dagtilbudsleder.

 I Rosenåen anvender vi vores læreplan som et aktivt arbejdsredskab, som vi løbende vil evaluere og justere. Rosenåens vision er at understøtte alle børns muligheder for at udvikle sig til livsduelige mennesker. Vi vil løbende evaluere vores vision ud fra tre opstillede mål, som er følgende:

  1. Vi styrker børns trivsel. Læring, udvikling og dannelse med forældrene i et sparrings- og dialogbaseret samarbejde.
  2. Vi vil højne dagtilbuddets kvalitet ved at arbejde med en systematisk evalueringskultur.
  3. Vi vil gennem den styrkede pædagogiske læreplan understøtte barnets livsduelighed, så de udvikler sig så meget, de kan, ud fra eget potentiale. Hvordan vi evaluerer de tre mål, bliver nærmere uddybet under afsnittet evalueringskultur.

 Den gode stemning er noget af det, som er særligt for Rosenåen, både voksne og børn imellem, men også børn og børn og personalerne imellem. De voksne bruger deres mimik og toneleje til at skabe den gode stemning, og børnene bliver mødt af smil og glade voksne, som synes, at alle børn har værdi. De voksne er i børnehøjde, de har øjenkontakt. De voksne lytter til og anerkender børnenes perspektiv, og efterkommer så vidt muligt børnenes ønsker. Børnene møder nærværende voksne, der er lyttende i samspillet med børnene. Alt dette tilsammen er medvirkende til den gode stemning i Rosenåen. I praksis betyder det, at vi lægger stor vægt på gode relationer, da trivsel, udvikling, læring, samarbejde og dannelse sker igennem relationer. Vi har fokus på det enkelte barn i fællesskabet og rammerne rundt om barnet. Vi tænker barnets måde at være på i verden som en del af en helhed. Vi forsøger at gribe børnene og hinanden i at gøre det, der virker, det som giver venskaber, udvikling og glæde igennem positiv rammesætning af de voksne.

 I Rosenåen er vi særligt optaget af arbejdet med læringsmiljøer, leg og dannelse, hvor vi bevidst har arbejdet med den voksnes position i legen. Hvordan man som voksen kan gå foran, ved siden af og bagved og derved understøtte legen – bl.a. når den er ved at gå i stå – samt hvordan vi særligt kan tilbyde os selv og komme med input til udvikling af legen- Vi indretter vores stuer, så der er 5-6 tydelige legemiljøer for børnene, som understøtter deres legefærdigheder.

Børnene spejler sig i de voksnes handlinger, og vi har derfor en vigtig rolle i forhold til at fremstå som et godt eksempel. Når børnene spejler sig i os, lærer de fx, hvordan vi regulerer os, og hvordan vi møder andre mennesker. At begå sig i det offentlige rum er også en del af børns dannelse, fx hvordan begår man sig på biblioteker, museer, i bussen osv. Her er det vigtigt, at vi som voksne understøtter og guider børnene. Fx når vores førskole-gruppe tager på tur, benytter de ofte offentlige transportmidler og tager ind til fx Rundetårn. Her er der læring i både at begå sig i et tog, være stille samt holde tilbage for andre. Men også gå på gader, hvor der er mange mennesker, hvor børnene skal have fokus på den gruppe, de er en del af. Derudover få en kulturel oplevelse i form af Rundetårn.

Det er igennem relationen til børnene, at det pædagogiske personale kan skabe nogle rum, så børnene får en succesoplevelse. Her kan vi underbygge deres kompetencer, og vi sætter ord på det, der sker, og samtidig med at følge deres spor og det, de er optaget af. Børn bliver kompetente til at mærke efter, ved hvad de vil, og hvordan de kan bidrage til fællesskabet på en konstruktiv måde, ved at de voksne sætter ord på barnets egne og andres intentioner.

Vi justerer hele tiden vores praksis ud fra hvad børnene har brug for, det har vi fx gjort ved at arbejde målrettet med overgangen fra legepladsen til garderoben, til at skulle vaske hænder for at komme ind til selve frokosten på stuen. I stedet for at vi alle gik ind på en gang, går vi nu ind i mindre grupper sammen med en voksen, og den voksne guider børnene trinvist til, hvad de skal nu, og hvad de skal efterfølgende. Dette har skabt større ro og forudsigelighed og mere selvstændige børn i denne overgang.

 Derudover har nogle grupper også arbejdet med visuel understøttelse i form af, dagens aktiviteter, hvem skal jeg være sammen med og ventefødder på badeværelset.

 Vi sætter ord på børnenes følelser, både de rare og mindre rare, for at hjælpe børnene til en større følelsesmæssig bevidsthed, fx at kunne mærke sig selv og ruste dem til at blive mere følelsesmæssige robuste. Det gør vi blandt andet ved at sige:

”Du smiler, du bliver glad, kan jeg se”

”Du græder, du ser ked ud af det”

”Av, du slog dig, kom, jeg trøster dig”

”Jeg kan godt se, at du ikke har lyst til at stoppe legen, du kan lige lege færdigt, så kommer jeg tilbage til dig om lidt”

”Øv, jeg kan godt se, at du ikke vil tage flyverdragten på lige nu, den driller dig, kom, jeg hjælper dig”

”Hold da op du blev forskrækket, han kom til at cykle så tæt på dig, det kunne du ikke lide”

”Du griner, det er sjovt at danse med gode venner”

Vi har en forældrebestyrelse med repræsentanter fra hver afdeling. 

Med udgangspunkt i kommunens overordnede mål og inden for den til enhver tid gældende styrelsesvedtægt for de kommunale dagtilbud i Glostrup kommune udøver bestyrelsen sit virke og fastsætter de overordnede principper for udmøntningen af Rosenåens målsætning, herunder bl.a., men ikke begrænset til:

  • Høring og udtalelsesret før projektering og iværksættelse af større ombygninger og bygningsændringer.
  • Udarbejdelse af årsberetning.
  • Orientering omkring de pædagogiske læreplaner.
  • Deltagelse i ansættelsesudvalg.
  • Træffe beslutninger omkring lokale forhold i Rosenåen.
  • Planlægning af forældremøder.

I Rosenåen afholder vi Fastelavn, Sommerfest, Halloween og Julefest med Lucia.

Op til alle traditioner formidler vi gennem pædagogiske aktivitet, hvorfor vi afholder traditionerne. Vi finder det betydningsfuldt, at overgive værdierne for vores traditionerne til de børn, der er en del af vores dagtilbud.

Mad og kostpolitik

 En NY mad- og måltids politik er under udarbejdelse

 

Kommunalbestyrelsen er jf. Dagtilbudsloven §5 forpligtet til at føre tilsyn i kommunens dagtilbud.

I Glostrup kommune føres der et planlagt pædagogisk tilsyn i dagtilbuddene hvert andet år. Tilsynet består af observationer i det enkelte dagtilbud, hvor der er fokus på relationen mellem børn og voksne og på børnenes læringsmiljø. Der samles efterfølgende op på observationerne med personalet på de enkelte børnegrupper samt ved en tilsynsdialog, hvor der ud over ledelsen deltager medarbejderrepræsentanter samt evt. forældrerepræsentant fra bestyrelsen. Forud for tilsynsdialogen har ledelsen besvaret en række spørgsmål omkring både drift og pædagogik, som også indgår i drøftelserne ved tilsynsdialogen. Når tilsynet er afsluttet, bliver konklusionen fra tilsynet offentligt tilgængeligt på den enkelte institutions hjemmeside.

Ud over det lovpligtige tilsyn føres der kontinuerligt tilsyn med dagtilbuddene, det er fx via forældrehenvendelser, hvor konsulent eller funktionsleder fra Center for Børn, Unge og Familier (CBUF) følger op og går i dialog med ledelsen i dagtilbuddet, via dagtilbuddets deltagelse i projekter, via dagtilbuddets samarbejde med logopæder, psykologer, pædagogiske vejledere mv. Opstår der opmærksomhedspunkter, der kræver en større opmærksomhed fra CBUF, iværksættes et uanmeldt tilsyn.

 Kvalitetsrapport Anemonen april 2023.PDF (1)

 

Kvalitetsrapport for Regnbuen 2024

Daginstitution Rosenåen

Daglig leder Janni Brenholdt

Janni.Brenholdt@glostrup.dk tlf 4220 4075

 

Afdeling Regnbuen

Pædagogisk leder Rina Ebbesen 

Rina.ebbesen@glostrup.dk tlf. 4396 4938

 

Afdeling  Anemonen

Pædagogisk leder Rina Christensen  

Rina.Christensen@glostrup.dk tlf. 4396 7957

 

 

 

 

Afdeling Regnbuen

Telefonnr.: 4396 4938

Email.: daginst.rosenaaen@glostrup.dk

Adresse: Eriksvej 22, 2600 Glostrup

 

Afdeling Anemonen

Telefonnr.: 4396 7957

Email.: daginst.rosenaaen@glostrup.dk

Adresse: Ørnebjergvej 10, 2600 Glostrup

 

 

Åbningstider

Mandag, onsdag og fredag kl. 6.30 – 16.30

Tirsdag og torsdag kl. 6.30 – 16.45